Radio Vallis Aurea - Požega (logo)

rva.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o ovome možete pročitati ovdje . Nastavkom pregleda web stranice rva.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice rva.hr kliknite na "Slažem se".

slažem se

Radio Vallis Aurea

90,2 MHz 96,7 MHz

Live stream slušajte nas online

"Postavite si manje, ostvarive ciljeve koji će vas motivirati da nastavite dalje"

"Postavite si manje, ostvarive ciljeve koji će vas motivirati da nastavite dalje"

Trenerica Marijana Devčić savjetuje kako krenuti s treningom i zdravim načinom života i kako da ta odluka postane vaš životni stil.

Autor: Magdalena Saveski
Fotografija: FB
Datum:
Broj pregleda: 977

Danas je onaj dan u godini kad u vodu padaju sve novogodišnje odluke, popularno se još zove "blue monday", vremenske prilike su loše, praznici su završili i svi su se uglavnom vratili poslu, računi su ispražnjeni, a većina je već shvatila da neće uspjeti ispuniti ono u što su se još prije mjesec dana kleli. Među tim je i : "počet ću redovito vježbati i zdravo se hraniti". No nije baš sve izgubljeno, neka vam današnji dan upravo bude poticaj da krenete s realizacijom svojih odluka, koje naravno uključuju i redovitu tjelovježbu s kojom se veže i zdrav način života. Da bi vam olakšali odluku pitali smo trenericu Marijanu Devčić, koja već godinu dana vodi treninge po programu Basic, koji su to benefiti za naše tijelo i dušu koje nam donosi redovita tjelovježba.


Koliko je bitno, bez obzira na dob, imati naviku redovitog vježbanja?

Marijana Devčić:
Uvijek kažem da godine nisu bitne. Bitno je kako se osjećamo. Redovita tjelesna aktivnost važna je u svakoj životnoj dobi prvenstveno radi očuvanja zdravlja. S obzirom na to da je sustav Basic treninga koje vodim, temeljen prvenstveno na očuvanju zdravlja, vježbanje je preporučljivo svim dobnim uzrastima: od samih početaka, dok smo još bebe i usvajamo pravilne obrasce kretanja, hodanja, puzanja, pa sve do starije životne dobi jer se 50 posto promjena koje prate starenje pripisuje upravo atrofiji zbog neaktivnosti. Fiziološka starost, za razliku od kronološke iako je s njom povezana, najprije se ogleda u smanjenju sposobnosti za tjelesnu aktivnost i zato treba vježbati da bi se to spriječilo. Znači, tijekom starenja radni kapacitet našeg tijela se smanjuje. Tijelo nam se razvija do 25. godine, nakon čega dolazi do morfoloških i fizioloških promjena. To znači da se vitalne i fizičke funkcije tijela, nakon što se ono našlo na vrhuncu svog razvoja, počinju mijenjati, tj. slabiti. Iz tog razloga, da bismo spriječili i usporili, ako ne i zaustavili, prerano slabljenje sposobnosti našeg tijela trebamo redovito vježbati i održavati tijelo aktivnim. Idealno bi bilo baviti se tjelesnom aktivnošću stalno, kontinuirano, u svim razdobljima života, ali početi vježbati možemo bilo kada. Starija životna dob nikako nije razlog za izostanak tjelesne aktivnosti. Svakodnevno se susrećemo s primjerima starijih osoba koje su tjelesno aktivne, redovito vježbaju i kreću se te tako održavaju vitalnost. Svakako treba odbaciti predrasude kako je starost prepreka za fizičku aktivnost i započeti sa zdravim životnim promjenama.


Koliko je optimalno imati treninga, recimo u jednom tjednu, i možemo li u treningu pretjerati?

Marijana Devčić: Da bi tjelesna aktivnost bila svrhovita, mora biti redovita. Učestalost tjelovježbe trebala bi biti 3 – 4 puta tjedno, odgovarajućeg trajanja oko 45 minuta. U pravilu je najbolje početi s vježbama niskog intenziteta, slabije jačine, pogotovo osobama koje dugo nisu bile u programu treniranja ili zbog nekih drugih razloga nisu u trenažnom procesu. Upravo tako je složen i naš sustav Basic treninga, da ga mogu raditi svi, bez obzira na dobnu starost ili na fizičku spremnost. Što se pretreniranosti tiče, tanka je granica između forme i pretreniranosti. Mi treneri kažemo da se radi o nesrazmjeru treninga i odmora. Naporno treniranje tijelo dovodi do stresa, što je dobro jer taj stres potiče mišiće na rast. Način na koji se tijelo nosi sa stresom uvjetuje razliku između uspjeha i neuspjeha. Ako tijelo teže podnosi i eliminira stres, dolazi do suprotnog učinka, do pretreniranosti. Od posljedica pretreniranosti puno češće pate rekreativni nego profesionalni sportaši. Sama pretreniranost nastupa kada je količina stresa izazvana treningom veća od sposobnosti tijela da se oporavi, a očituje se izazivajući brojne simptome koji u konačnici smanjuju tjelesne sposobnosti kako na treningu, tako i u svakodnevnom životu. Ti simptomi nažalost mogu potrajati vrlo dugo. Može doći i do kronične pretreniranosti koja vas može iz svakodnevne aktivnosti udaljiti tjednima, mjesecima. Najčešći su simptomi pretreniranosti kronični umor, nesanica, bolovi u mišićima i zglobovima, viša frekvencija srca u mirovanju, česte povrede i prehlade, loše raspoloženje i razdražljivost, blaga depresija, bezvoljnost. Najvažnije je slušati svoje tijelo. Tijelo nam šalje signale, zato pazite i samo slušajte što vam tijelo govori. Svoje mogućnosti, ali i želje, prilagodite njegovim potrebama kako biste ostvarili željeni rezultat, ali i, najvažnije, ostali zdravi.




Koje je Vaše mišljenje o problemu pretilosti?

Marijana Devčić: Hrana je zapravo od temeljne važnosti za čovjekovo postojanje. Nekada davno smo se za hranu trebali dosta pomučiti: lovile su se životinje, obrađivala zemlja, smišljali načini kako doći do pitke vode. Danas je sve drugačije, hrana nam je dostupna na svakom koraku i više nemamo potrebu sami uzgajati biljke i životinje za prehraniti se. Čak više nema potrebe niti za pripremom hrane jer sve možemo naručiti gotovo iz naslonjača. Dakle, nemamo potrebu za aktivnim nabavljanjem i pripremom hrane. Drugi problem pretilosti je što ljudi ne jedu, odnosno budu na dijeti i namjerno se izgladnjuju. Neki pak ne stignu ili zaborave jesti zbog posla ili obaveza, a onda se u trenutku sjete da su gladni pa se prežderavaju: pojedu jedno jelo, pa još jedno, i još jedno... Jedno za drugim, slano pa slatko, i tako možete jesti u nedogled. Trpate i trpate... Tijelo pamti miris i okus i uvijek će tražiti ono što mu je najfinije, ali ne i nužno najzdravije . Prejedanje donosi trenutno zadovoljstvo, a kada prestane, najčešće se osjećate loše, imate grižnju savjesti što ste svu tu mahom nepotrebnu hranu unijeli u sebe. I onda još legnete na trosjed dok vam se tijelo ne oporavi jer nakon unosa tolike količine hrane tijelo treba oporavak. Dijeta bi zapravo trebala biti riječ za skup raznih vrsta prehrane. Iz nekog je razloga postala sinonim samo za prehranu koja pospješuje mršavljenje. I tu u stvari nastaje problem pretilosti: nejelo ili prejedanje i neaktivnost. Svi znamo recept uspjeha: kretanje, bilo koja vrsta, vježbanje i raznovrsna, redovita prehrana bez preskakanja obroka. Poslovica kaže: doručkuj kao kralj, ručaj kao gospodin, večeraj kao siromah.

U čemu, ljudi griješe kad je u pitanju tjelovježba?

Marijana Devčić: Ja bih to objasnila kroz dvije krajnosti. Prvi problem je lijenost i strah od neuspjeha. Htjeli biste se više kretati, ali nešto uleti u raspored i jednostavno nemate vremena. To jest, mislite da nemate vremena, zavaravate se, tražite izgovore, obećavate si da ćete krenuti sutra, od ponedjeljka, od prvog u mjesecu... Drugi je problem traženje savršenstva. Što je to uopće savršenstvo? Ne znam postoji li savršeno, idealno biće. Savršenstvo je skup uvjeta koje je netko, pod utjecajem medija i drugih ljudi, postavio sebi vjerujući da će ako ih ispuni sretnije živjeti. Savršenstvo je vrlo subjektivno: ono što je meni savršeno, nije nekome drugome i obratno. Pogrešno je trenirati s uvjerenjem da će vas vježbanje učiniti savršenima. Svi težimo idealnom fizičkom izgledu. Ali morate prihvatiti sebe takvima kakvi jeste jer savršeno ne postoji. Svi smo mi sa svojim malim nesavršenostima zapravo savršene jedinke.


Kakvo je Vaše mišljenje o raznim preparatima za brzo mršavljenje koji se nude na tržištu?

Marijana Devčić: Teško je pričati o nečemu što nije isprobano. Tržište je danas preplavljeno raznim preparatima koji navodno pospješuju mršavljenje. Često me klijenti pitaju za mišljenje o tim pripravcima. Mi u Basic programu imamo tim nutricionista koji su to ukratko objasnili: većina sredstava za mršavljenje nije učinkovita, a ni zdrava. Natpisi na tim preparatima poručuju da je mršavljenje lagano: ubacite u usta neke tabletice ili umutite prah u piće i masti se otope. Kako da ne! To rijetko može impresionirati osobe koje su ranije pokušavale izgubiti na težini. One znaju da to bas ne ide tako. Takozvane formule, prah pomiješan s mlijekom ili vodom koji zamjenjuje jedan ili više obroka dnevno, čini se da je najveći hit ponude proizvoda za mršavljenje na tržištu. Pomažu li te formule, ti preparati za mršavljenje? Ma ne... Ljudi, nemojte biti naivni. Nema čarobnog štapića ni tabletica koji će jednim potezom i na brzinu otopiti kilograme. Kad si uskratite jedan obrok, automatski ćete ga nadoknaditi na sljedećem i nesvjesno ući u fazu prežderavanja. Sve dijete kojima se uskraćuju ili ograničavaju obroci upitne su, čak i jako opasne. Zapamtite, zdrave prehrambene navike jedini su put do zdravlja i željene tjelesne težine. Zvuči, a i je, vrlo jednostavno. Ako na poslu svaki dan pojedete keks, zamijenite ga jabukom. Nemojte ništa drugo promijeniti u početku. Nakon nekoliko dana vaše će se tijelo naviknuti i tad ćete biti spremni za novu promjenu u prehrani. Samo postupnom zamjenom visokokalorične hrane zdravom, niskokaloričnom dugoročno ćete promijeniti svoje prehrambene navike.




Spominjete Basic program treninga, možete li nam objasniti o čemu je riječ?

Marijana Devčić: Sam izraz Basic for Life u prijevodu znači - temelj, osnovni pokreti za život.
To je program funkcionalnih treninga koji se sastoji od vježba i metoda rada kojima se na najsigurniji, u potpunosti primjenjiv i održiv način dovodi svakog pojedinca do njegovog cilja. U programu Basic for Life razvijamo tjelesne sposobnosti: snagu, jakost, izdržljivost, pokretljivost, fleksibilnost, koordinaciju, eksplozivnost...Usporedo s razvojem tih tjelesnih sposobnosti radimo i na jačanju mentalne snage, a rezultat svega je i promjena tjelesnog izgleda. Na prvom su nam mjestu zdravlje, razvijanje onog dobrog osjećaja dok vježbamo, ali i osjećaja zadovoljstva nakon vježbanja. Često me klijenti pitaju koja je to vrsta treninga. Ja im jednostavno kažem: Ljudi, prirodna. Radimo pokrete koji su rođenjem dani svakom čovjeku jer ljudsko tijelo nije građeno za mirovanje i statičnost, već za pokret, gibanje. Teško je opisati treninge, vježbe, jednostavno ih morate doživjeti. Glavni cilj programa Basic for Life je poboljšanje ZDRAVLJA i tjelesnih sposobnosti. Samim time dolazi i do promjene tjelesnog izgleda, poboljšanja mentalnog stanja pojedinca što rezultira većim samopouzdanjem i općenitim zadovoljstvom.




Kako ste otkrili program i tko je idejni začetnik?

Marijana Devčić: Idejni začetnik programa Basica je Amerikanac Stewie Maxwell, profesor, psiholog , vrhunski trener u fitness industriji na američkom tržištu. Vodeći je trener borilačkih sportova, jiu jitsua, vojske i specijalne policije. Prenio je ovaj svoj program na europsko tržište prije više od 30 godina. Glavnu ulogu učenika tada u Hrvatskoj preuzeo je Marino Bašić, profesor na Kineziološkom fakultetu u Zagrebu, predavač na Fitness učilištu. Marino je vlasnik povećeg broja licenci u fitnes industriji, trener vrhunskih sportaša poput Borne Ćorića, Filipa Zubčića, Lovre Šprema, braće Sinković... Glavni je urednik rubrike Fitness u Mens Health časopisu, autor i urednik mnogih časopisa, predavač na brojnim seminarima diljem regije i svijeta. Ma što više nabrajati: Marino je veliki čovjek, putujuća enciklopedija fitness industrije, moj mentor – čovjek koji je promijenio ne samo smjer mojeg života, nego i brojnih drugih trenera. U današnjem svijetu fitnessa biti uspješan trener nije lako. Često se lako skrene s puta koji vodi do ostvarenja tog cilja. Upravo na svoj nesebičan način Marino nas svakodnevno usmjerava, podržava, prati u radu. Da, on je taj vjetar u leđa koji nam je svima potreban, koji nam daje snagu, energiju da budemo što bolji. Kako on kaže, budite korak ispred - budite kvalitetniji, još bolji.


U čemu je prednost ovog programa u odnosu na bilo koji drugi oblik tjelovježbe?

Marijana Devčić: Svijet je ubrzan, a trendovi brzo prolaze. U moru fitness trendova teško je pronaći kvalitetan, a istovremeno učinkovit trening za svakog pojedinca. Program Basic For Life je usmjeren na dugovječnost i očuvanje zdravlja. Glavna značajka ovog sustava je postizanje željenog rezultata na siguran i provjeren način koji je primjenjiv za sve, od početnika do profesionalaca. Ovo je savršen predložak za cjeloživotno i zdravo vježbanje snagom vlastitog tijela. To je ujedno i baza svih naših treninga: prirodni pokret. Radimo vježbe tijekom kojih tijelom izvodimo prirodne, urođene pokrete.


Početak je godine uvijek su aktualne novogodišnje odluke, pogotovo oko početka redovitog vježbanja i zdravog načina života. Kako da ta odluka postane zapravo odluka ne samo na papiru, u glavi, nego odluka koja će i rezultirati? Kako se zapravo motivirati i krenuti vježbati i kako tu motivaciju zadržati?

Marijana Devčić: Prije svega želim svima uspješnu novu, neparnu 2019. godinu. Kažu da se u neparnim godinama događaju lijepe i dobre stvari. Kako stalno govorim svojim vježbačima, moraju prvenstveno vjerovati u sebe, ne samo u sportu, nego i u svakodnevnom životu. Moraju istinski željeti, od srca, jer tad je želja ostvariva. E sad, da bi se želja ostvarila, nije dovoljno samo željeti, treba se prihvatiti posla. Treba reći sebi: Znam koliko će biti teško, ali ću ipak to napraviti jer je vrijedno. Morate biti svjesni da će doći teški dani, trenutci, ali isto tako znajte da je sve to prolazno i da je jedino bitno i vrijedno ono što dolazi poslije. Život je sastavljen od izbora, zato birajte. Bitno je zgrabiti priliku koja nam se pruža, donijeti odluku, napraviti prvi korak, odbaciti sumnju, razočaranje i strah u neuspjeh. Budite iskreni prema sebi i ako se povremeno zaustavite, ne odustajte. Postavite si manje, ostvarive ciljeve koji će vas motivirati da nastavite dalje, krene ka sljedećem, malo većem cilju. Ako imate realna očekivanja, svaki će vam, pa i najmanji napredak biti poticaj za daljnji rad. Shvatite tjelovježbu kao metodu kojom ćete istražiti i otkriti sebe, naučiti nešto novo o svom tijelu, njegovim mogućnostima, ali i o svojoj osobnosti. Budite duboko predani onome što radite jer radite to za sebe, ne za druge. Kad stvari postanu teške, morate gurati dalje, izaći iz zone ugode, kako ja to volim reći, i pokazati sami sebi koliko ste spremni ustrajati u ostvarenju svog konačnog cilja. Ostati uporan nije lako, ali bitno je vjerovati i nikada ne odustati od sebe. Kad prekoračimo granice u svom umu, ono što nam se činilo nemoguće postat će moguće.
 

Odgovorite na anketu Radio Vallis Aurea najčešće slušate?